دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

کمی در مورد ایلات بدانیم


دختر خوب مان سما چکاه فر کلاس سوم بعد از این که خبردار شد وبلاگی داریم مخصوص بچه ها، یک تحقیق کوچک برای مان فرستاد. ما هم برای این که او تشویق شود و تحقیقات بیشتری انجام دهد، این تحقیق را روی وبلاگ می گذاریم.



 

ایل چیست؟

 

ایلات از اقوامی هستند که به صورت دسته جمعی زندگی می کنند و شغل های اصلی آن ها دام پروری می باشد و در کنار دام پروری شغل هایی از قبیل قالی بافی و گلیم بافی نیز انجام می دهند. این ها همیشه برای پیدا کردن چراگاه های بهتر از جایی به جای دیگر کوچ می کنند. آن ها اغلب در زمستان به جاهای گرم تر یا قشلاق کوچ می کنند و در تابستان به جاهای سردتر که ییلاق می باشد کوچ می کنند و زنان ایلات در کنار مردان کار می کنند و همیشه همراه مردان فعالیت می کنند و از فرزندان خود نگهداری می کنند. از ایلات ایران می توان به ایل قشقایی و بختیاری اشاره کرد که همچنان به کار دام پروری می پردازند. از خصوصیات اصلی ایلات و عشار می توان به شجاع بودن و با غیرت بودن آن ها اشاره کرد.

حقیقت این است که زندگی در یک ایل خیلی متفاوت از زندگی در روستا یا در شهر است و درک نوع زندگی آن ها برای ما که در شهری مثل تهران زندگی می کنیم سخت است. حتی ممکن است فکر کنیم که آنها زندگی سخت یا بدی دارند. ولی یکی از دوستان من که در سفری با او آشنا شدم، خود اهل یک ایل بود و از زندگی اش خیلی راضی بود. هرچند پوست و لباس او مثل پوست و لباس من نبود، اما وقتی از طبیعت زیبا و هوای خیلی خوب محل زندگی شان تعریف می کرد، من کلی حسودی می کردم. دلیلش این است که همیشه در بین یک عالمه ساختمان بلند هستیم اما ایلی ها این چنین نیستند. استفاده از هوای پاک و همچنین لبنیات خیلی قوی ای که خودشان تولید می کنند، آنها را بسیار قوی و سالم نگه می دارد.

ایلی ها به خاطر این که در طبیعت به سر می برند، مجبورند که شجاع باشند تا بتوانند با خطرات طبیعت مقابله کنند. این باعث می شود که به نظر بیاید آنها خیلی خشن هستند. اما این خشونت درواقع همان شجاعت است که طبیعت به آنها بخشیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد