دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

درمورد جیرجیرک ها

 

 

 

چگونه جیرجیرک آواز می خواند؟                      

جیرجیرک حشره ای است که به طرز مخصوصی نظر انسان را به خود جلب می کند.در بسیاری از کشورها خرافات زیادی درباره جیرجیرک ها وجود دارد. مثلا چنانچه،یکی از آن ها در خانه ی شما زندگی کند، علامت برکت و خوش بختی است و یا این که اگر خانه ی شما را ترک کند نشانه ی بد شانسی است.

در ایتالیا ،آفریقای شمالی و ژاپن، جیرجیرک ها را در قفس های کوچکی نگاه می دارند.زیرا مردم صدا و نوازندگی آن ها را دوست می دارند. در حقیقت،جیرجیرک آواز نمی خواند ،بلکه یک نوازنده است.

جیرجیرک این صدای مخصوص را توسط ساییدن زایده برجسته ای که در زیر یکی از بال های جلویش قرار دارد،با بال دیگری به وجود می آورد.البته این را هم باید بدانید که فقط جیرجیرک نر است که این صدای مخصوص را پدید می آورد.

آن هم روزها می نوازند و توسط همین آهنگ است که نظر ماده ها را به طرف خود جلب می نماید.

جیرجیرک ها گوش های حساسی دارند که به جای این که به سرشان قرار داشته باشد بر روی ساق پایشان قرار گرفته است.

شاخک ها یا آنتن های آن ها بسیار بلند و دراز است و پاهایشان دارای قدرت پرش بسیاری است.جیرجیرک های خانگی،موسوم به جیرجیرک های کاشانه ،بومی سرزمین اروپاست.سال ها پیش این جیرجیرک را به امریکا برده اند و امروزه در تمام قسمت های این کشور به فراوانی یافت می شود.این جیرجیرک حشره ی کوچکی است و طول ان در حدود 5/1 سانتی متر است و دارای رنگ زرد مایل به خاکستری با لکه های قهوه ای می باشد و در جاهایی که انسان زندگی می کند پیدا می شود.

جیرجیرک خانگی گرما را دوست دارد و اغلب در نزدیکی بخاری های دیواری در میان شکاف سنگ ها و کف اتاق ها و خلاصه جاهای گرم به سر می برد.

جیرجیرک مزرعه،بزرگ تر از جیرجیرک خانگی بوده و رنگ ان تقریبا سیاه است.این حشره سوراخ کوچکی را در زمین برای لانه ی خود ایجاد می کند ،هنگام اظهار عشق ،جیرجیرک نر در کنار سوراخ خانه نشسسته و شروع به جیرجیر می کند.

به غیر ازاین جیرجیرک ها ،جیرجیرک درختی و آب دزدک هم وجود دارد .

جیرجیرک درختی صدای بسیار رسا و بلندی دارد.

از نظر کشاورزان جیرجیرک های درختی تولید مزاحمت می کنند.چون نوزادان این حشره برگ های بوته های مو و یا درختانی را که در ان سر از تخم در میاورند می خورند .این داستان هم شنیدنی است که در چین مردم جیرجیرک ها را باهم به دعوا می اندازند،و حتی افراد روی این بازی شرط  بندی هم می کنند

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
میترا خانوم سه‌شنبه 22 آذر 1390 ساعت 09:07 ق.ظ

من هر وقت اسم جیرجیرک می آد
یاد اون شب هایی می افتم که ازسر و صداشون خوابم نمی بره!
از هر چی جیرجیرکه بدم می آد!

نیلوفرحسین پور سه‌شنبه 22 آذر 1390 ساعت 11:34 ق.ظ http://nilootarikh.blogfa.com

دریا جونم منو که میشناسی همکلاسیت نیلوفرم هرچندکه خودم هم دراین وبلاگ نقش دارم ولی دوستمی دیگه قسمتت خیلی قشنگه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد