دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

دانشمندان 11 ساله

کمی بیشتر بدانیم، بیشتر از کتاب درس مان

هدیه عروسی

 

 

 


اولین هدیه ی عروسی را کی داد؟

خیلی مشکل است که ردپای ایجاد بسیاری از سنت های قدیمی را تعقیب کرد و پی به ریشه و اصل آنها برد. اما اتفاقاً این سنت ریشه ی قطعی ومعینی دارد و به صورت یک افسانه ی زیبا حکایت شده است! روایت شده است که سالیان بسیار پیش یک دختر زیبا از اهل کشور هلند می خواسته به همسری یک آسیابان در بیاید که مرد ثروتمندی نبوده ولی در عوض به خاطر سخاوتمندی و دست و دلبازی خود، محبوب همه ی مردم بوده است زیرا این آسیابان هرچه آرد ونان درست می کرد همه را به فقرا می داد.

با این حال پدر دخترک که با این ازدواج سخت مخالف بود، گفته بود که اگر دخترش به ازدواج این آسیابان فقیر در بیاید ،به اصطلاح جهیزیه ای به او نخو اهد داد.

وقتی مردم این را شنیدند آن ها که خیلی این دو دلداده ی فقیر را دوست داشتند، تصمیم گرفتند که یک کاری بکنند. البته هیچ کدام به تنهایی آدم های ثروتمندی نبودند اما فکر کردند که اگر هر کدام یک چیز کوچک به عنوان هدیه عروسی به آن ها بدهند، در این صورت آنها هم خواهند توانست،با یکدیگرازدواج کنند. بنابراین، هرکدام درحالی که هدیه ی خود را دست گرفته بودند، به خانه ی دخترک رفتند. بعضی مثلاً ظروف آشپزخانه، بعضی دیگر اسباب های ضروری خانه مثل سفره وچراغ وازاین قبیل چیزهاآورده بودند. خلاصه وقتی این مردم مهربان و خوش قلب هدایای خودرا به دخترک بخشیدند او توانست به همسری آسیابان فقیر در بیاید.

بنابراین، این اولین هدیه ی عروسی بود که باعث شد این رسم خوب به وجود آمده و تا امروز همچنان حفظ شود.


درمورد جیرجیرک ها

 

 

 

چگونه جیرجیرک آواز می خواند؟                      

جیرجیرک حشره ای است که به طرز مخصوصی نظر انسان را به خود جلب می کند.در بسیاری از کشورها خرافات زیادی درباره جیرجیرک ها وجود دارد. مثلا چنانچه،یکی از آن ها در خانه ی شما زندگی کند، علامت برکت و خوش بختی است و یا این که اگر خانه ی شما را ترک کند نشانه ی بد شانسی است.

در ایتالیا ،آفریقای شمالی و ژاپن، جیرجیرک ها را در قفس های کوچکی نگاه می دارند.زیرا مردم صدا و نوازندگی آن ها را دوست می دارند. در حقیقت،جیرجیرک آواز نمی خواند ،بلکه یک نوازنده است.

جیرجیرک این صدای مخصوص را توسط ساییدن زایده برجسته ای که در زیر یکی از بال های جلویش قرار دارد،با بال دیگری به وجود می آورد.البته این را هم باید بدانید که فقط جیرجیرک نر است که این صدای مخصوص را پدید می آورد.

آن هم روزها می نوازند و توسط همین آهنگ است که نظر ماده ها را به طرف خود جلب می نماید.

جیرجیرک ها گوش های حساسی دارند که به جای این که به سرشان قرار داشته باشد بر روی ساق پایشان قرار گرفته است.

شاخک ها یا آنتن های آن ها بسیار بلند و دراز است و پاهایشان دارای قدرت پرش بسیاری است.جیرجیرک های خانگی،موسوم به جیرجیرک های کاشانه ،بومی سرزمین اروپاست.سال ها پیش این جیرجیرک را به امریکا برده اند و امروزه در تمام قسمت های این کشور به فراوانی یافت می شود.این جیرجیرک حشره ی کوچکی است و طول ان در حدود 5/1 سانتی متر است و دارای رنگ زرد مایل به خاکستری با لکه های قهوه ای می باشد و در جاهایی که انسان زندگی می کند پیدا می شود.

جیرجیرک خانگی گرما را دوست دارد و اغلب در نزدیکی بخاری های دیواری در میان شکاف سنگ ها و کف اتاق ها و خلاصه جاهای گرم به سر می برد.

جیرجیرک مزرعه،بزرگ تر از جیرجیرک خانگی بوده و رنگ ان تقریبا سیاه است.این حشره سوراخ کوچکی را در زمین برای لانه ی خود ایجاد می کند ،هنگام اظهار عشق ،جیرجیرک نر در کنار سوراخ خانه نشسسته و شروع به جیرجیر می کند.

به غیر ازاین جیرجیرک ها ،جیرجیرک درختی و آب دزدک هم وجود دارد .

جیرجیرک درختی صدای بسیار رسا و بلندی دارد.

از نظر کشاورزان جیرجیرک های درختی تولید مزاحمت می کنند.چون نوزادان این حشره برگ های بوته های مو و یا درختانی را که در ان سر از تخم در میاورند می خورند .این داستان هم شنیدنی است که در چین مردم جیرجیرک ها را باهم به دعوا می اندازند،و حتی افراد روی این بازی شرط  بندی هم می کنند

 

 

 

عشایر



یکی از دخترهای خوب مان به نام آرینا فغانی کلاس سوم، به دنبال پست «ایلات» مطلبی در تکمیل آن آورده است و از ما خواسته که آن را روی وبلاگ مان بگذاریم. با توجه به این که این مطلب در تکمیل مطلب قبلی است، ما نیز خواسته او را اجابت می کنیم.

 

زندگی عشایر

زندگی عشایر یک زندکی کاملا ساده است با آدم های بی آلایش و صاف و اینجا خبری از تجمل گرایی و ریا نیست. خانه های عشایر از چادر و چیت که نام آن کولا است، ساخته شده و از مصالح آن چنانی خبر نیست.

کولا نوعی آلاچیق است که به وسیله چوب های گوش دار با ارتفا لازم به صورت سرپناهی مکعب شکل ایجاد می شود. البته ساخت کولا با شیوه های مختلف انجام می شود ولی چاد و چیت توسط خود عشایر بافته می شود. عشایر زیر باران و برف و سرما و گرما زیر چنین سقفی زندگی می کنند و این نمونه ای از سختی زندگی مردم عشایر است.

در زندگی عشایر خبری از اجاق گاز نیست. آنها با آتش زدن چند هیزم پخت و پز می کنند و نان محلی هم درست می کنند. چای درست کردن با آتش طعم و مزه ای دیگر دارد. نان محلی عشایر از طعم و ویژگی خاصی برخوردار است و در واقع غذاهای مردم عشایر از نان محلی، روغن محلی، شیر و گوشت تامین می شود و کمتر به سراغ غذاهای امروزی می روند.

این مردم دنبال ایراد گرفتن و وخودنمایی کردن و ظاهرسازی نیستند و در عین حال که مردمی  بسیار مهمان نواز ستند، با هر آن چه در توان داشته باشند و در خانه باشد، از مهمانان خود پذیرایی می کنند.

صفا و صمیمیت و دوری از زندگی شهرنشینی یک نوع آرامش خاص در بین زندگی مردم عشایر به وجود آورده است که آنها فقط به کار خود فکر می کنند.

مردم عشایر از مشکلات زیادی رنج می برند و تنها درآمد از طریق همین دامداری است که با این شرایط سخت تعدادی از آنها نیز  به شهرها رفته اند و زندگی عشایری را رها کرده اند.

عشایر همواره برای تهیه آب دچار مشکل هسند چون معمولا در مکان هایی مستقر می شوند که آب نیست و مجبور هستند آب را با دبه های بزرگ و کوچک به سمت چادر خود بیاورند.

زندگی عشایر حمام و یخچال ندارد و مردم از مشکه برای حفظ آب استفاده می کنند که البته آب در داخل آن به شکل خمگ حفظ می شود. مشکه توسط خود عشایر درست می شود و درواقع یک وسیله ضروری در زندگی عشایر به خصوص در فصل تابستان است. از این مشکه برای تبدیل ماست به دوغ و کره نیز استفاده می شود که به وسیله زنان عشایر صورت می گیرد. زنان همانند مردان یک پای کار در زندگی هستند و آنها در مواقعی که مردان گوسفندان را برای چریدن می برند در کارهایی نظیر پخت نان و تمیز کردن خانه و دوشیدن شیر گوسفندان کمک می کنند.

علاوه بر این زنان لباس و پوشاک خود را تهیه می کنند و اکثریت تزئیان این نوع لباس ها به دست هنرمندانه زنان انجام می گیرد. لباس های آنها دارای تنوع رنگ بسیاری است در حالی که در زندگی امروز شهرنشینی می توان انواع لباس هایی را دید که با فرهنگ ما مرتبط نیست ولی ردم عشایر از لباس هایی که به فرهنگ ما تعلق دارند، استفاه می کنند.

در بین عشایر تحصیل کمتر برای دختران و زنان وجود دارد و بیشتر آنها مشغول کار هستند. دلیل عمده تحصیل نکردن مردم عشایر کوچ کردن آنهاست چرا که در روزهای طولانی در مسیر ییلاق و قشلاق هستند و به همین دلیل کمتر می توانند دنبال درس و تحصیل بروند.

با نگاه کلی به زندگی عشایر می توان گفت عشایر مردمانی هستند که در عین ساده زیستی مردمیانی پرتلاش بوده و بیشتر وقت خود را صرف دامداری می کنند.

و این هم یک دانستنی


    


کدام حیوان تنبیه می شود؟

همیشه وقتی کارهای بدی انجام می دهیم، مادر و پدرمان ما را تنبیه می کنند. اما آیا می دانستید که انسان ها تنها موجوداتی نیستند که بچه های شان را تنبیه می کنند و از این طریق تلاش می کنند کارهای خوب را به آنها یاد دهند؟

بله!

بچه فیلم ها در این زمینه تجربه ای مثل ما بچه آدم ها دارند.

وقتی بچه فیل شیطنت می کند، فیل مادر با خرطومش او را کتک می زند و تنبیه می کند . آن وقت بچه فیل خیلی زود یاد می گیرد که چه کار هایی خوب و چه کارهایی بداست، البته فیل مادر از خرطوم خود برای نوازش کردن بچه اش و سایر بچه فیل های گروه استفاده می کند واین کار نشانه ی محبت آنها است.

اندکی درباره وبلاگ



وبلاگ چیست؟

 

اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی را به منظور ارائه خدمات وسرویس ها در اختیار علاقه مندان قرار می دهد . یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت وبلاگ است .
در وبلاگ هر کس می تواند دانش و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار داده و خود نیز به عنوان عضوی از یک جامعه شبکه ای مطرح گردند. وبلاگ هیچ هزینه ای ندارد و ما می توانیم با استفاده از آن نویسنده ای صاحب قلم شویم که بتوانیم با استفاده از آن عقاید، اخبار ، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه ، بدون محدودیت هایی که می شناسیم، بیان کنیم. در واقع این طوری ما یک روزنامه شخصی یا یک چیزی شبیه دفتر انشا داریم.

وبلاگ ( Weblog ) و یا بلاگ ( Blog ) با توجه به ویژگی دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده کنندگان، در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته است و  ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگیر آن می باشیم .

تاریخچه وبلاگ و وبلاگ نویسی

برخی بر این عقیده هستند که اولین وبلاگ توسط " تیم . برنرزلی " ( مخترع وب ) ایجاد که در آن وی به سایت های جدیدی که در آن زمان ایجاد و بر روی اینترنت فعال می شدند ، اشاره می نمود ( http://info.cern.ch ) . دومین وبلاگ توسط "Marc Andreessen" درNCSA ایجاد که وی نیز در آن عملیاتی مشابه وبلاگ "برنرزلی " را انجام می داد( تا اواسط ۱۹۹۶ ) .در فاصله بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ که از آن به عنوان " انفجار وب " ، نام برده می شود ، چندین وبلاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید . محتویات وبلاگ های اولیه اغلب شامل مجموعه ای از لینک ها و توضیحاتی بود که متناسب با علاقه نویسنده ، ایجاد می گردید. در ادامه وبلاگ نویسان ، علاقه مند به ایجاد وبلاگ هائی شدند که در آن مطالبی را درج می نمودند که خود تمایل به خواندن آن را در آینده داشتند ( نظیر دفترچه خاطرات شخصی ). بدین ترتیب ، وبلاگ ها دارای شخصیتی خاص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما" از مولف خود به ارث می بردند . شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصی هر فرد می توانید با ابعاد متفاوت شخصیتی وی نیز تا اندازه ای که امکان دارد ، آشنا شوید.

اکثر وبلاگ های اولیه توسط طراحان وب و نرم افزار و به عنوان یک فعالیت جانبی که در منزل دنبال می نمودند، ایجاد و محتوی و ماهیت اطلاعاتی آنان در رابطه با توانمندی و پتانسیل های فن آوری هائی بود که در آن زمان یکی پس از دیگری مطرح می شدند . تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک و محدود بود تا این که در سال ۱۹۹۹ با راه اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان قیمت دررابطه با وبلاگ و وبلاگ نویسی، تعداد آنان رو به افزایش نهاد. تا اواسط سال ۲۰۰۰ ، بیش از یکهزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا اواسط سال ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید. بر اساس آمار موجود، تعداد وبلاگ های ایجا د شده توسط سیستم های وبلاگ نویسی به بیش از چندصدهزار رسیده و هر چهل ثانیه یک وبلاگ جدید ، ایجاد می گردد.

یکی از مهمترین تحولات مهم در ارتباط با وبلاگ ها ، تبدیل آن به یک رسانه محاوره ای بود. تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان وبلاگ ها از وبلاگ خود برای بحث در ارتباط با موضوعات مورد علاقه و یا موضوعات گفته شده توسط سایر نویسندگان در وبلاگ های دیگر استفاده و با بکارگیری لینک های متعدد،امکان دنبال نمودن مباحث مورد نظر را در اختیار خوانند گان قرار می دهند. بدین ترتیت ، خوانند گان علاقه مند ، می توانستند در مباحثه مورد نظر شرکت و علاوه بر آگاهی از سایر دیدگاههای موجود ، نقطه نظرات خود را بیان و یا شخصا اقدام به ایجاد وبلاگ و دنبال نمودن مباحث مورد نظر در وبلاگ خود نمایند.

وبلاگ چیست ؟

وبلاگ ، یک صفحه وب ( مشابه یک روزنامه شخصی ) و با قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن است. وبلاگ ها ، بر اساس یک نظم خاص بهنگام و محتوی بلاگ نشان دهنده شخصیت مولف و یا مولفان آن می باشد. اولویت استقرار و یا نشر مطلب بر اساس یک ساختار زمانی شکل می گیرد. در این حالت خوانندگان بلاگ ها همواره در ابتدا جدیدترین مطلب و یا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمایل آن را مطالعه می نمایند .اکثر وبلاگ ها دارای یک خط فکری خاص بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند . مثلا" در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به فن آوری باشد ، با جمع آوری مطلب از منابع متفاوتی نظیر : نمایشگاه ها ، سمینارها و یا سایت های دیگر ، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد . درصورتی که یک بلاگر علاقه مند به یک بیماری خاص بوده و مسائل علمی آن را به نوعی دنبال می نماید ، می تواند مقالات و موضوعات جدید منتشر شده در رابطه با بیماری مورد نظر را بر روی بلاگ خود منتشر نماید . در صورتی که یک بلاگر , علاقه مند به مسائل اقتصادی می باشد ، می تواند با جستجو و یافتن مقالات جدید در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روی بلاگ خود منتشر نماید . برخی از وبلاگ نویسان از بلاگ خود به منزله یک آلبوم عکس و یا بریده روزنامه ها استفاده می نمایند. زمانی که بلاگر یک لینک مناسب را در این خصوص پیدا نماید و یا اطلاعاتی خاصی را که قصد دارد آنان را بخاطر بسپارد ، آنان را بر روی بلاگ خود قرار می دهد .بلاگ یک محیط الکترونیکی قابل جستجو را فراهم که علاقه مندان می توانند با استفاده از یک مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دستیابی داشته باشند.

یکی از ویژگی هائی که در تمامی بلاگ ها به نوعی رعایت می شود ، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی بلاگ بر اساس یک نظم زمانی خاص است. وبلاگ مشابه یک مجله و یا روزنامه online می باشد که مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه ، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از بلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینک ها به سایر بلاگ ها ویا سایت هائی می باشند که مولف بلاگ آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.

برخی از ویژگی های وبلاگ ها عبارتند از:

یک وبلاگ شامل صفحه ای مشتمل بر مجموعه ای از Entry ، است. یک وبلاگ ممکن است دارای آرشیو مطالب منتشر شده قدیمی نیز باشد، ولی صفحه اصلی یک بلاگ دارای جایگاهی خاص بوده و توجه تمامی مخاطبان را به خود جلب می نماید

یک وبلاگ معولا" حالت عمومی داشته و امکان مشاهده و مطالعه آن در اختیار عموم خواهد بود.

 موجودیت ها ی موجود در بلاگ معمولا" متعلق به یک و یا چندین مولف می باشد.

موجودیت های منتشر شده در یک بلاگ از تفکری هوشمندانه ، تبعیت می نمایند.  مثلا" در صورتی که مولف یک بلاگ، لینک مناسبی را پیدا نماید ، می تواند در صورت تمایل آن را در وبلاگ خود معرفی نماید

 ابزارهای استفاده شده توسط مولفین وبلاگ ها ، عموما ساده بوده و امکان افزودن موجودیت های متفاوت در زمان دلخواه ، وجود خواهد داشت

یک وبلاگ بر اساس اولویت و نظم زمانی خاصی سازماندهی می شود ( از جدید ترین مطالب منتشر شده به سمت قدیمی ترین مطالب منتشر شده ) در حال حاضر وبلاگ های متعدد و در زمینه هائی گوناگون نظیر : سیاسی ، حقوقی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و سایر موارد وجود دارد .

ایجاد وبلاگ متعلق به یک قشر خاص از جامعه نبوده و اقشار متفاوت جامعه با موقعیت شغلی متفاوت اقدام به ایجاد وبلاگ می نمایند